Over craftsklas

Craftsklas is een uniek maakprogramma van Crafts Council Nederland. Het is voor leerlingen en leerkrachten van het Primair Onderwijs. Maar het kan ook gebruikt worden in het Voortgezet Onderwijs en andere educatieve instellingen of de naschoolse opvang. De lessen zijn ingedeeld per ambachtelijke techniek en hebben een opbouw in moeilijkheidsgraad.

Craftsklas biedt een structuur waarbij maakvaardigheden, design, theorie, geschiedenis en toekomst met elkaar verbonden worden. Dit volgens de allerlaatste onderwijsvernieuwing dat vakoverstijgend onderwijs voorstaat. Craftsklas kan eenvoudig geïmplementeerd worden in het curriculum.

Lessen en technieken

Elke techniek bestaat uit 5 lessen:

Les 1  Verkennen
Les 2  Techniek oefenen
Les 3  Techniek verdiepen
Les 4  Experimenteren
Les 5  Ontwerpen

Lesmateriaal
Bij de lessen horen lesbrieven, een filmpje, maakkaarten en een informatiekaart.

Lesbrieven
Voor de voorbereiding van een les gebruik je de Lesbrief.

Film
De eerste les start met een filmpje. Ambachtelijke makers laten zien hoe een techniek werkt en ze vertellen over toepassingen in het verleden. Hedendaagse makers laten zien hoe ze kennis uit het verleden gebruiken voor innovatief design.

Maakkaarten
Voor elke les zijn één of meerdere tutorials in de vorm van Maakkaarten, met heldere instructies in woord en beeld. Maakkaarten toon je klassikaal op het digibord. Maakkaarten kan je ook downloaden en printen, zodat leerlingen individueel aan de slag kunnen; niet iedereen werkt in het zelfde tempo.

Informatiekaarten
Elke techniek heeft een Informatiekaart. Hierop staan belangrijke aanvullende begrippen in woord en beeld, zoals historische achtergond, leuke weetjes en ook informatie over materialen en spreekwoorden en gezegden. De Informatiekaart geeft aanleiding om in gesprek te gaan met de leerlingen. De Informatiekaart toon je op het digibord.

Lesduur
Elke les duurt 60 minuten. In dit uur leren leerlingen basisvaardigheden. Na het leren komt het oefenen. Dit oefenen kost tijd. Daarom is het aan te raden om na de les ruimte in te plannen om (zelfstandig) te oefenen.

Achtergrond

Craftsklas: denken, doen, leren

Vroeger leerde men breien om sokken of een trui te maken. Maar tegenwoordig is alles te koop en veel maakberoepen zijn uit Nederland verdwenen. Waarom zou je nog iets gaan maken?

Maken geeft plezier. Maken maakt trots. Maken geeft de vrijheid om te creëren.
Het zelf maken is ook een krachtige manier om te leren. Het draagt bij aan de cognitieve en motorische ontwikkeling, aan een brede persoonsvorming en aan het ontwikkelen van creativiteit. Het is een middel om te leren over de geschiedenis én de toekomst: ambachten zijn diep geworteld in elke cultuur en is verbonden met verhalen en tradities.

Craftsklas: van erfgoed tot innovatie

Alle producten zijn ooit gemaakt door mensenhanden en geven vorm aan cultuur en identiteit, wereldwijd. Ze zijn verbonden met verhalen, tradities en leefwijzen en ze zijn een bron van technische kennis. De collecties van musea zijn geweldige bronnen om dit alles te bekijken en te ervaren, daarom is Craftsklas verbonden aan musea.
Craftsklas werkt ook samen met makers. Zij laten ze zien hoe eeuwenoude technieken hen inspireert tot het maken van innovatieve ontwerpen.

Leren van experts

De bijzondere makers waar wij mee werken delen de geheimen van de smit: ze geven een kijkje achter de schermen en vertellen over hun werkwijze en over de materialen en technieken die ze gebruiken.

Craftsklas: doelen en didactiek

Craftsklas biedt een geïntegreerde aanpak dat past bij de competentiedoelen van de 21st century skills. Het biedt een structuur waarbij maakvaardigheden, theorie, praktijk, technieken, geschiedenis en toekomst met elkaar verbonden worden. Dit volgens de allerlaatste onderwijsvernieuwing dat vakoverstijgend onderwijs voorstaat. Craftsklas staat voor:

  • Leren met hoofd, hart en handen
  • Leren van vaardigheden en komen tot expressie
  • Leren over technieken en materialen
  • Leren over jezelf en de ander, geschiedenis, cultuur, erfgoed
  • Leren over maakberoepen en productinnovatie

De procesgerichte didactiek past goed bij het concept van Craftsklas. Bij procesgerichte didactiek wordt de wereld intensief waargenomen, verbeeld, onderzocht en beleefd. Gevoelens, ervaringen en ontdekkingen die daarbij worden opgedaan worden op eigen wijze omgezet in een product, in kennis of in een kunstzinnige uiting. Procesgerichte didactiek houdt het midden tussen de vrije expressie didactiek (alles moet puur uit de kinderen zelf komen) en de productgerichte didactiek ( de leerkracht bepaalt hoe het eindresultaat, het werkstuk, eruit ziet, een werkje maken)
Door de fasen die Craftsklas gebruikt bij de procesgerichte didactiek komen alle culturele competenties aan bod: onderzoekend vermogen, creërend vermogen, reflecterend vermogen.

Ontwikkelingsfasen en vakdoelen:
Kunst en erfgoed hebben vakdoelen die cumulatief aangeboden kunnen worden. De doelen hebben betrekking op materiaalgebruik, vormaspecten, technieken of betekenis. Bij erfgoed kunnen de doelen betrekking hebben op objecten, rituelen en verhalen. Bij Craftsklas komt dit samen.
Deze vakdoelen zijn per leeftijdsgroep en per vak omschreven door SLO in tussendoelen en leerlijnen Kunstzinnige Oriëntatie, de TULE kerndoelen. Craftsklas sluit hier op aan.

Over craftsklas

Craftsklas is een uniek maakprogramma van Crafts Council Nederland. Het is voor leerlingen en leerkrachten van het Primair Onderwijs. Maar het kan ook gebruikt worden in het Voortgezet Onderwijs en andere educatieve instellingen of de naschoolse opvang. De lessen zijn ingedeeld per ambachtelijke techniek en hebben een opbouw in moeilijkheidsgraad.

Craftsklas biedt een structuur waarbij maakvaardigheden, design, theorie, geschiedenis en toekomst met elkaar verbonden worden. Dit volgens de allerlaatste onderwijsvernieuwing dat vakoverstijgend onderwijs voorstaat. Craftsklas kan eenvoudig geïmplementeerd worden in het curriculum.

Lessen en technieken

Elke techniek bestaat uit 5 lessen:

Les 1  Verkennen
Les 2  Techniek oefenen
Les 3  Techniek verdiepen
Les 4  Experimenteren
Les 5  Ontwerpen

Lesmateriaal
Bij de lessen horen lesbrieven, een filmpje, maakkaarten en een informatiekaart.

Lesbrieven
Voor de voorbereiding van een les gebruik je de Lesbrief.

Film
De eerste les start met een filmpje. Ambachtelijke makers laten zien hoe een techniek werkt en ze vertellen over toepassingen in het verleden. Hedendaagse makers laten zien hoe ze kennis uit het verleden gebruiken voor innovatief design.

Maakkaarten
Voor elke les zijn één of meerdere tutorials in de vorm van Maakkaarten, met heldere instructies in woord en beeld. Maakkaarten toon je klassikaal op het digibord. Maakkaarten kan je ook downloaden en printen, zodat leerlingen individueel aan de slag kunnen; niet iedereen werkt in het zelfde tempo.

Informatiekaarten
Elke techniek heeft een Informatiekaart. Hierop staan belangrijke aanvullende begrippen in woord en beeld, zoals historische achtergond, leuke weetjes en ook informatie over materialen en spreekwoorden en gezegden. De Informatiekaart geeft aanleiding om in gesprek te gaan met de leerlingen. De Informatiekaart toon je op het digibord.

Lesduur
Elke les duurt 60 minuten. In dit uur leren leerlingen basisvaardigheden. Na het leren komt het oefenen. Dit oefenen kost tijd. Daarom is het aan te raden om na de les ruimte in te plannen om (zelfstandig) te oefenen.

Achtergrond

Craftsklas: denken, doen, leren

Vroeger leerde men breien om sokken of een trui te maken. Maar tegenwoordig is alles te koop en veel maakberoepen zijn uit Nederland verdwenen. Waarom zou je nog iets gaan maken?

Maken geeft plezier. Maken maakt trots. Maken geeft de vrijheid om te creëren.
Het zelf maken is ook een krachtige manier om te leren. Het draagt bij aan de cognitieve en motorische ontwikkeling, aan een brede persoonsvorming en aan het ontwikkelen van creativiteit. Het is een middel om te leren over de geschiedenis én de toekomst: ambachten zijn diep geworteld in elke cultuur en is verbonden met verhalen en tradities.

Craftsklas: van erfgoed tot innovatie

Alle producten zijn ooit gemaakt door mensenhanden en geven vorm aan cultuur en identiteit, wereldwijd. Ze zijn verbonden met verhalen, tradities en leefwijzen en ze zijn een bron van technische kennis. De collecties van musea zijn geweldige bronnen om dit alles te bekijken en te ervaren, daarom is Craftsklas verbonden aan musea.
Craftsklas werkt ook samen met makers. Zij laten ze zien hoe eeuwenoude technieken hen inspireert tot het maken van innovatieve ontwerpen.

Leren van experts

De bijzondere makers waar wij mee werken delen de geheimen van de smit: ze geven een kijkje achter de schermen en vertellen over hun werkwijze en over de materialen en technieken die ze gebruiken.

Craftsklas: doelen en didactiek

Craftsklas biedt een geïntegreerde aanpak dat past bij de competentiedoelen van de 21st century skills. Het biedt een structuur waarbij maakvaardigheden, theorie, praktijk, technieken, geschiedenis en toekomst met elkaar verbonden worden. Dit volgens de allerlaatste onderwijsvernieuwing dat vakoverstijgend onderwijs voorstaat. Craftsklas staat voor:

  • Leren met hoofd, hart en handen
  • Leren van vaardigheden en komen tot expressie
  • Leren over technieken en materialen
  • Leren over jezelf en de ander, geschiedenis, cultuur, erfgoed
  • Leren over maakberoepen en productinnovatie

De procesgerichte didactiek past goed bij het concept van Craftsklas. Bij procesgerichte didactiek wordt de wereld intensief waargenomen, verbeeld, onderzocht en beleefd. Gevoelens, ervaringen en ontdekkingen die daarbij worden opgedaan worden op eigen wijze omgezet in een product, in kennis of in een kunstzinnige uiting. Procesgerichte didactiek houdt het midden tussen de vrije expressie didactiek (alles moet puur uit de kinderen zelf komen) en de productgerichte didactiek ( de leerkracht bepaalt hoe het eindresultaat, het werkstuk, eruit ziet, een werkje maken)
Door de fasen die Craftsklas gebruikt bij de procesgerichte didactiek komen alle culturele competenties aan bod: onderzoekend vermogen, creërend vermogen, reflecterend vermogen.

Ontwikkelingsfasen en vakdoelen:
Kunst en erfgoed hebben vakdoelen die cumulatief aangeboden kunnen worden. De doelen hebben betrekking op materiaalgebruik, vormaspecten, technieken of betekenis. Bij erfgoed kunnen de doelen betrekking hebben op objecten, rituelen en verhalen. Bij Craftsklas komt dit samen.
Deze vakdoelen zijn per leeftijdsgroep en per vak omschreven door SLO in tussendoelen en leerlijnen Kunstzinnige Oriëntatie, de TULE kerndoelen. Craftsklas sluit hier op aan.

Feedback

Kom je iets tegen waar je aanvullingen of feedback op hebt, laat het ons weten. Zo kunnen we de lessen nog beter maken.

Mail je reactie naar: info@craftscouncil.nl